Z maličkej firmy sa Pelikán mení na spoločnosť, ktorá už chvíľami pripomína korporáciu, a kde už dávno nefungujú iba jednotlivci, ale veľké tímy ľudí.

Ako prišiel nápad podnikať v cestovnom ruchu?

K cestovnej kancelárii ma priviedla náhoda. Doma sme peniaze nazvyš nemali a ja som vždy túžila ísť k moru a cestovať na dovolenku aspoň raz v živote lietadlom, čo v tom čase nevyzeralo ako reálne splniteľný sen. V cestovnej kancelárii som mohla takéto sny plniť tým, ktorí si to mohli dovoliť.

Ako vznikol názov Pelikán? Prečo nie plameniak či kormorán?

Keď sme rozmýšľali nad menom spoločnosti, jednoznačne sme sa zhodli, že potrebujeme meno, ktoré bude spájané s lietaním. Nechceli sme len doménu, ktorá by sa volala „letenky“, ale chceli sme niečo, s čím sa ľudia dokážu stotožniť, značku, ktorá sa bude páčiť nám aj našim budúcim cestovateľom. Rozmýšľali sme nad gréckymi bohmi, pozerali sme si mená zo starých gréckych báji a zapáčil sa nám najmä Ikaros, a tak sme si tú doménu aj hneď zaregistrovali. Potom sme si ale uvedomili, že on síce dokázal vzlietnuť, no nakoniec spadol.
Ostali nám teda vtáky a vo finále boli pelikán a kormorán. Samozrejme, predstavovali sme si na zemi ťarbavého, ale vo vzduchu elegantného a krásneho pelikána. Takto vznikol názov našej spoločnosti.

Vybudovať Pelikána bolo určite aj o riskoch. Rada riskuješ?

Nemala som čo stratiť. V peňaženke som nemala nič. Bola som veľmi mladá, vôbec som si neuvedomovala, do čoho idem. Keď som začínala podnikať, vtedy ani zďaleka neexistovalo toľko informácií, koľko ich je dnes dostupných online na jedno kliknutie. Peniaze mi nechcel požičať nikto, musela som sa ťažko pretĺkať. Neviem, či by som sa ohodnotila tak, že rada riskujem, skôr by som povedala, že keď si poviem, že niečo chcem dosiahnuť, tak zatnem zuby a nechty a idem si za svojím cieľom.

Ako ste sa zoznámili s Patrikom Dragulom, spolumajiteľom a človekom, ktorý je zodpovedný za marketing Pelikánu?

Zoznámil ma s ním Ivan Štefunko.Predstavil mi ho ako programátorského guru, ktorý určite dokáže naprogramovať aj vyhľadávač na letenky. A my sme vtedy veľmi potrebovali vymyslieť a nakódiť Pelikána tak, aby vedel rýchlo a dobre vyhľadávať a rezervovať letenky. Nakoniec sa vyjasnilo to, že Patrik má oveľa bližšie k online marketingu ako k programovaniu v C#:)

Ako rástol Pelikán tvojimi očami?

Ani som si to neuvedomovala. Ja som už pred Pelikánom mala cestovnú kanceláriu, ktorá nebola úplne maličká. Z nej som potom z jedného dňa na druhý presunula všetkých klientov k Pelikánu. Jednoducho som presmerovala webstránku ITC Travel na Pelikan.sk. Vtedy som si to až tak nevšímala, ale skôr som sledovala každú jednu novú online peliobjednávku a každú novú platbu. Pamätám si ešte, keď prišla prvá, to sme sa veľmi tešili!

Pelikán bude na trhu 15 rokov, čo sa od úplného začiatku najviac zmenilo?

Za všetko asi najviac hovorí technologický vývoj, ktorým si Pelikán za tie roky prešiel, množstvo zamestnancov a aj neustále zvyšujúci sa počet spokojných klientov. Výrazne sa zmenili podmienky v spolupráci s našimi partnermi – leteckými spoločnosťami, výrazne sa zmenila naša technológia, ale aj správanie klientov je dnes úplne odlišné. Začali sme ako letenkári a teraz sa veľmi sústreďujeme aj na dovolenky a naše krátke pobytové balíčky (tzv. citybreaky). Z maličkej firmy sa Pelikán mení na spoločnosť, ktorá už chvíľami pripomína korporáciu, a kde už dávno nefungujú iba jednotlivci, ale tímy ľudí. Je zaujímavé takýto vývoj pozorovať, ale zároveň je extrémne náročné tieto tímy motivovať, manažovať spoločnú komunikáciu, zvládať toľkých šikovných kolegov, z ktorých každý má tú „svoju hlavu“ a predstavu. Určite som sa zmenila za tých desať rokov aj ja a určite aj Patrik, ale najmä sa zmenil Pelikán.
Je väčší, vďaka šikovným ľudom aj šikovnejší. Vie robiť oveľa viac, ako len vyhľadávať jednoduché letenky. Vie kombinovať letenky rôznych dopravcov, aj nízkonákladové letenky s klasickými, vie nájsť parádne víkendové pobyty v mestách v Európe, ale aj klasické dovolenky nielen od slovenských a českých, ale aj od vychytených rakúskych a nemeckých touroperátorov. Najnovšie ho učíme, ako hľadať perfektné kombinácie viacerých letov, ktoré voláme “Multicity”, aby si klient mohol v rámci jednej cesty pozrieť aj 5 európskych miest. Učíme ho hľadať výhodné cesty okolo sveta, lebo naši klienti chcú veľa spoznávať a cestovať a my im to radi umožníme. Navyše už klientom radíme aj na našom cestovateľskom blogu Pelipecky.sk, Pelipecky.cz a repjegykiraly.hu. Pelikán sa zmenil z čistokrvného letenkára na cestovateľa, ktorý už hovorí nielen po slovensky a anglicky ale aj ďalšími 10 jazykmi. A ja verím, že sa spoločne s Pelikánom budeme aj naďalej učiť nové veci, aby sme ich vedeli potom rýchlo spoločne realizovať.

Mojou motiváciou nikdy neboli peniaze, pre mňa bolo najdôležitejšie vždy to, aby som sa za svoju prácu nehanbila.

Čo ťa ženie vpred?

Jednou z najväčších motivácií je pre mňa spravodlivý hnev. Podnikať som začala preto, lebo ma nahneval šéf cestovnej kancelárie, v ktorej som pracovala. Nedokázal oceniť prácu svojich zamestnancov, považoval nás za stroje, ktoré museli vykazovať čísla. Nikdy nepoďakoval, neprosil, iba žiadal a hlavne si nikdy nepriznal chybu. Ak nejakú urobil, dokázal obviniť všetkých naokolo a urobiť nám zo dňa peklo. Vtedy som si povedala, že ak dokáže podnikať takýto človek, tak to dokážem aj ja, a že budem ku svojím zamestnancom vždy férová.

Ďalšia motivácia pre mňa je, keď môžem pracovať so šikovnými ľuďmi, ktorí vedia veci robiť oveľa lepšie ako ja. To ma veľmi baví, rada sa učím, rada počúvam takýchto ľudí a pomáham im dosiahnuť ciele, ktoré si pre seba vytýčia. Mne nikto nepomáhal, ale skôr naopak, a vo mne to vyvolalo ešte silnejšu potrebu pomáhať ostatným, aby sa im darilo ešte viac.

... motivácia pre mňa je, keď môžem pracovať so šikovnými ľuďmi, ktorí vedia veci robiť lepšie ako ja.

Čo ťa najviac hnevá v CEO stoličke?

1. Praktiky konkurencie, ktoré ani zďaleka nie sú fér.
2. Zamestnanci a manažéri, ktorí nie sú profesionálni a jednoducho si nevedia nastaviť zrkadlo, priznať si chyby. Nepoznajú slovíčka ako empatia, pokora, charakter a majú dvojaký meter na svojich kolegov. Tým kolegom, s ktorými sa kamarátia, prepáčia všetko, počúvať druhú stranu ale odmietajú.

Aké sú aktuálne tvoje najväčšie výzvy?

Naučiť svojich šikovných ľudí pracovať v tíme a komunikovať medzi sebou, naučiť ich, ako sa počúvať navzájom, diskutovať a rešpektovať toho druhého. Konečne nájsť výborného COO. Presvedčiť ostatných kolegov, že zamestnať šikovnejších ľudí ako sme my, je dobrá investícia, a že sa toho netreba báť.

Akých ľudí Pelikán potrebuje?

Takých, ktorí sa neboja zodpovednosti. Radi sa učia, neboja sa zmeny, akejkoľvek novej výzvy, sú tímoví hráči a hľadajú takú prácu, ktorá ich bude baviť. V Pelikáne vítame ľudí, ktorí chcú vymýšľať nové veci, skúšať všetko, a ktorých nemusíme vodiť veľa za ručičky. Určite nie sme firma pre ľudí, ktorých jedinou motiváciou sú peniaze.

V Pelikáne vítame ľudí, ktorí chcú vymýšľať nové veci, skúšať všetko, a ktorých nemusíme vodiť veľa za ručičky.

Aká vlastnosť alebo danosť je pre prácu v Pelikáne kľúčová?

Toto veľmi závisí od konkrétnej pozície. Každá je svojím spôsobom jedinečná a vyžaduje si určitú sadu vedomostí a zručností. Predsa každý z nás vyniká v niečom úplne inom a je veľmi dôležité, aby sme vedeli, že nebudeme najlepší vždy vo všetkom. Treba sa tešiť aj z toho, že v čom nevynikám ja sám, v tom sú lepší moji kolegovia.

 

Viac o Táni

Ďalšie Tánine aktivity nájdete na jej Linkedin profile alebo na jej osobnej webovej stránke tanaondrejkova.sk

 

insta

Pelikán na instagrame